Savukoski 08/2016

Savukoski 12.8.2016 – 20.8.2016

Päivä 1: Perjantai 12.8

Lähdettiin n. klo 18 ajelemaan kohti Savukoskea. Matkaa oli noin. 925km, ja tarkoituksena oli ajella rauhaksiin yötä myöden jotta ollaan aamulla perillä. Ensimmäisen kerran pysähdyttiin Lapuan Shellillä, jossa otettiin ainetta tankkiin ja käytiin kahveella. Matkan niin sanottu “glitch” tuli Limingassa kun autoon kojetauluun syttyi häiriövalo ja tehot laski. Pysähdyttiin Limingan ABC:n pihaan ihmettelemään, että mikäköhän sitä ny vaivaa. Parikymmentä minuuttia siinä hengailtiin ja ihmeteltiin auto sammuksissa, että mitäs nyt tehtäs ku matkaa on kuitenkin lähes 500km molempiin suuntiin, mentiin sitten takaisin kotiin tai jatkettaisiin määränpäähän. Sattui hyvä tuuri kun auto käynnistyi uuden kerran, eikä valo syttynyt toista kertaa matkan aikana. Jatkettiin matkaa muutama kilometri ja pysättiin kahvittelemaan Tupoksen ABC:lle.

Päivä 2: Lauantai 13.8

Matka jatkui Tupokselta Oulun tietöiden saattelemana kohti Pudasjärveä, josta käännyttiin Ranuan suuntaan ja sieltä Kemijärvelle. Kemijärven ABC:llä juotiin aamukahveet, olihan kello jo 6 aamulla. Viimeinen satanen tuntui koko alkumatkan pituudelta kun odoteltiin vain koska saavutaan perille. Viimein kello 8 aamulla seisoskeltiin vuokraamamme mökin pihassa avaimet kädessä. Tunnin verran siinä tutustuttiin ympäristöön ja paikkoihin mitä tontilta löyty, ja käytiin katsomassa miltä Kemijoen rantatörmät näyttivät. Nälkä alkoi ilmotella itesestään, että jotain olisi hyvä syödäkin välillä. Siinä hieman leipää kitusiin ja sitten levolle muutamaksi tunniksi. Loppupäivä meni tavaroita purkaessa, ja kämppää lämmittäessä. Illalla syötiin ja saunottiin kunnolla. Yötä vastaan ajaminen alkoi tuntua ruumiissa ja väsy alkoi painaa jo yhdeksän jälkeen joten mitä suotta väkisin valvoa kun maatekin voi mennä.

Päivä 3: Sunnuntai 14.8

Noustiin ylös kahdeksan jälkeen aamulla ja ryhdyttiin aamupalalla suunnittelemaan päivän toimia. Ajateltiin että käydään kävelemässä Salpalinjan polku, sekä tutustumassa Savukosken keskustaan ja palveluihin, ja illalla kalaan. Salpalinja oli varsin mielenkiintoinen nähtävyys, jossa kannattaa käydä. Polku oli tosin hieman huonossa kunnossa ja välillä piti kävellä metrisessä heinikossa, mutta varustus oli sen mukainen niin ei ollut väliä. Keskustasta löytyi peruspalvelut ja pitihän tietysti käydä paikalliseen pubiin tutustumassa. Tultiin iltapäivän puolella takaisin mökille, tehtiin syömistä ja pienet päikkärit oli paikallaan. Iltapäivällä lähdettiin ensimmäisen kerran kalaan. Meillä oli mukana sähkömoottori, joka saattiin kiinnitettyä mökillä olevan jokiveneen perään ja päästiin joelle veneilemään. Virtaus oli joessa niin kova, että eipä siitä moottorista ollut näennäistä hyötyä. Siihen lisäksi vielä se, että vene oli melkoisen kiikkerä, niin oli Villen aika siirtyä rantakalastukseen ja Tapio sai surffailla veneellä 200metrin säteellä yksinään. Tämä 200 metriä sen vuoksi että virta voimistui ylä- ja alajuoksulla sen verran ettei päässyt ylävirtaan pitemmälle saatikka sitten takaisin mökin rantaan jos lasketteli liikaa alavirtaan. Saalis ei ollut mairitteleva, ahven ja 2 pientä haukea jotka olivat niin pieniä, että sai heittää takaisin. Eipä silti annettu asian haitata, koska ei tultu kilpakalastamaan. Illalla sauna tulille, kunnon syömiset ja juomiset viimisen päälle.

Päivä 4: Maanantai 15.8

Maanantai oli ensimmäinen varsinainen kalastuspäivä. Herättiin aamulla, joskaan ei kukonlaulun aikaa, mutta aamulla kuitenkin. Kello oli noin puoli kahdeksan. Aamupalan jälkeen lähdettiin katsomaan Savukosken keskustassa sijaitsevalle koskelle. Koski on yksi kolmesta pilottikoskesta. Kamat niskaan ja joelle. Muutama tunti meni mukavasti heitellessä siimaa jokeen, tosin saamatta yhtään mitään. Sattuipa paikalle vanha herra kylältä ja totesi että: ” On pojat vesi niin korkeella ettei sieltä taida tulla mitään”. Siinä sitten hymähdeltiin että kai sielt ny jottain sentään tulee, mutta ei vaan tullu. Puolen päivän jälkeen lähdettiin mökille takasi syömään ja tekemään päivälle jatkosuunnitelma. Todettiin, että syödään ja ollaan vaan, katellaan huomenna uusiks. Otettiin siinä hieman sitten illanistujaisiksi olutta ja suunniteltiin seuraavan päivän toimia. Suunitelmaksi muodostui reissu Värriöjoelle, joka olisi kokopäivän kestävä suoritus. Kateltiin hieman tavaroita mitä tarvitaan ja pakattiinkin hieman. Sitten olikin jo aika saunoa taas.

Päivä 5: Tiistai 16.8

Herättiin aamulla noin kahdeksan aikoihin ja huomattiin, että taidettiin ottaa ilolientä hiukan liikaa ehtoolla saunanpäälle kun sillai päässä jyhmi. Tukevalla aamupalalla saatiin virtaa koneeseen ja ruumis liikkeelle. Värriöjoelle oli matkaa melkein 40km Savukoskelta, joten ei auttanut muu kuin lähteä liikkeelle. Noin puolessa välissä matkaa sijaitsi Martin kylä, josta kääntyi tie Värriöjoelle. Siinä samassa tie vaihtui myös asfaltista soratieksi. Jonkun matkaa ajeltuamme tulimme jokiuoman lähettyville ja päätettiin katsastaa tilanne. Käveltiin rantaan ihmettelemään ja miettimään. Tuumailun tuloksena siirrettiin Värriöjoen kalastusiskua seuraavalle päivälle, koska alue oli sen verran laaja. Palattiin takaisinpäin Marttiin ja jatkettiin asfalttitietä eteenpäin kohti Pahtakoskea. Tämä koski on toinen kolmesta pilottikoskesta ja varsin mukavan näköinen paikka olikin, laajat rannat mistä tuiskia siimaa veteen. Iltapäivä siinä vietettiin Pahtakoskella kahlaten, tuloksena maireat nolla kalaa. Todettiin vaan että on se vesi sitten varmaan korkealla. Ehtoon puolella lähdettin ajelemaan takaisin Savukoskelle ja mökille päin. Samalla Kemijokea ikkunasta tiiraillen. Illalla alettiin valmistelemaan kamoja Värriöjoen reissua varten, samalla tietysti sauna lämpesi ja otettiin hieman napanderia.

Päivä 6: Keskiviikko 17.8

Kello 8 starttasi auto mökin edestä kohti Värriöjoen mutkia ja koskia. Ensimmäiselle kalastuspaikalle Värriöjoella emme päässeet autolla, vaan täytyi kävellä puolisen kilometriä jonkin näköistä metsäautotietä. Ojarummut oli routa nostanut niin ylös että autoilu oli mahdotonta. Rantaan päästyämme lähdimme etenemään jokea alaspäin kalastaen. Kävelimme vajaan kaksi kilometriä ennenkuin vaihdoimme paikkaa, jossa vietimme lounastauon. Sitten kahlattiin taas jokea ylös ja alas, mutta samoilla tuloksilla kuin aiemminkin. Onneksi olimme rennosti reissussa, muuten olisi saattanut ruveta harmittamaan. Värriöjoella oli hienot paikat kalastaa pääsi kulkemaan pitkän matkan ilman pusikoita. Illansuussa takaisinpäin ajellessa tuli puhetta, että poiketaan illemmalla Miekkakoskelle katsomaan miltä siellä näyttää. Menimme hieman ennen yhdeksää illal käymään Miekkakoskella, joka on kolmas pilottikoskista. Eipä sielläkään muuta ollut kuin polttiaisia ja hyttysiä. Todettiin että pidetään välipäivä torstaina kalahommista ja kokeillaan perjantaina vielä. Sitten ei muuta kun lämmittämään saunaa ja otamma pari saunaolutta. Tapsa kävi Kemijoessa uimassa, ite en viittiny kun olis varvas jäätyny.

Päivä 7: Torstai 18.8

Torstai on toivoa täynnä sanotaan, ja niin oli meilläkin kun päätettiin lähteä Kivitunturin retkeilyreitille. Toivottiin siis nättiä keliä. Koko viikon oli ollu tasaisen harmaata, vettä ei ollut satanut. Kuinkas ollakaan, aurinko paistoi ja oli paikoitellen suorastaan kuuma auringon paisteessa. Retkeilyreitti oli varsin hieno laavuineen, jyrkkine nousuineen ja nuotiopaikkoineen. Nähtiin jopa kyykäärmekin kun meinasin ihan itte astua päälle. Onneksi ei ollut kyypakkausta mukana. Mutta eipä päässyt kyy puremaan. Retkeilyreitillä pysähdyttiin lounastamaan makkaranpaiston merkeissä. Reitti oli meille päivän suoritus, eihän meillä ollut kiire mihinkään niin saatiin ajan kanssa katella kaunista luontoa. Iltapäivällä takaisin mökille saavuttuamme otettiin vaan rennosti ja kuunneltiin radiota. Illalla taas lämmitettiin saunaa ja ilman viiletessä nautittiin pari annosta lämmikettä. Suunitelmahan oli, että perjantaina mentäisiin vielä kokeilemaan tuleeko sitä kalaa mistään.

Päivä 8: Perjantai 19.8

Perjantaina lähdettiin puolenpäivä aikoihin kokeilemaan saataisiinko vielä kalaa täältäpäin Suomea, joten auto käymään ja ei muuta kuin keskustan koskelle. Ja tulihan sietä sentään, itse sain jopa niin suuren hauen, että piti ravistella se irti uistimesta ettei sen vuoksi tarvitsisi tahria käsiä. Pääasia kuitenkin että kala tuli, niin ei ollut pummireissu. Iltapäivä ja ilta käytettiin pääasiassa paikkojen kuntoon laittamiseen ja pieneen siivoiluun, koska lauantai aamulla koitti lähtö kohti kotia. Syötiin loppuja mitä oli jäljellä, ja tehtiin aamupalat valmiiksi niin ei tarvinnut aamukarmanteella alkaa enää mitään kokkailemaan. Hieman siinä skoolattiin vielä hyvälle reissulle, vaikka ei kalaa juuri tullutkaan. Pääasia oli päästä hetkeksi pois arjen pyörityksestä rentoutumaan ja kalastelemaan, ja mikäpä siihen parempi paikka kuin Suomen Lappi. Matka kestää aikansa mutta perille päästyä ei haittaa enää mikään.

Päivä 9: Lauantai 20.8

Lauantai aamulla startattiin aika tarkkaan yhdeksältä auto ja käännettiin nokka kohti Huittista. Matka meni hyvin ja leppoisasti. Saavuttiin kotiin n. seitsemän aikoihin illalla, ja siitä oli hyvä siirtyä sunnuntain levon jälkeen maanantaina töihin. Ei muuta kuin seuraavaa reissua odotellessa!